Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Telči, se zapojilo do projektu „Historické zahrady v památkách světového dědictví – Živá učebnice zahradní kultury“, který realizuje ve spolupráci s Gymnáziem Otokara Březiny v Telči.
Do tohoto celorepublikového projektu je zapojeno šest památek UNESCO, jejichž součástí jsou historické zahrady a parky. Projekt je financován Ministerstvem kultury České republiky v rámci dotačního programu Podpora pro památky UNESCO, který je určen na realizaci projektů v oblasti vzdělávání, výzkumu a propagace památek.
Projekt „Historické zahrady v památkách světového dědictví – Živá učebnice zahradní kultury“ je zaměřen na představení nejcennějších děl zahradní kultury žákům a studentům základních a středních škol formou aktivního zážitkového a tvořivého učení. ÚOP v Telči realizuje tento projekt se studenty Gymnázia Otokara Březiny v Telči, které je naším partnerem v rámci edukačních aktivit.
V úterý 21. září 2010 pojedou studenti primy na návštěvu do Kroměříže, kde jim žáci základní školy U Sýpek představí slavné kroměřížské zahrady. Program komentovaných prohlídek Květné i Podzámecké zahrady proběhne formou „děti – dětem“. Žáci základní školy U sýpek si za pomoci svých učitelek a odborných pracovníků NPÚ připravili texty, historické kostýmy, výtvarné rekvizity a množství úkolů, s jejichž pomocí představí historii i současnost zahrad svým vrstevníkům z Telče.
Studenti telečského gymnázia s sebou přivezou prezentaci, pomocí níž přiblíží zámecký park a zahradu zámku v Telči dětem z Kroměříže.
V rámci přípravy prezentace absolvovali v úterý 14. 9. 2010 studenti i jejich vyučující dopolední program, v němž jim pracovníci NPÚ PhDr. Martina Veselá a Ing. Jiří Krechler představili historii telečského parku i problematiku historických zahrad, jejich vzniku a vývoje až po současnost. Na teoretickou část navázala exkurze do zámeckého parku spojená s prohlídkou oranžerie a terénní část, při níž studenti v parku hledali zajímavé rostliny a stromy. O těch se dozvěděli nejenom to, kde který druh v parku roste, ale také nač mohl být v dřívějších dobách používán, ať už se to týkalo léčivých účinků nebo hospodářského využití. Počasí nám přálo a jak studenti sami zjistili, zámecký park skrývá mnohá překvapení.
Všechny získané informace jsou inspirací pro dokončení prezentace, s níž studenti vystoupí za týden v Kroměříži. Součástí prezentace bude mimo jiné vlastnoručně kreslený velký plán parku a také obraz vstupní brány, kterou pozvou své kroměřížské vrstevníky „na procházku“ parkem. V rámci projektu dále studenti vytvoří originální kreslený zámecký herbář.