V první půli října vystavil jihlavský mořeplavec, Tomáš Kůdela, svoji plachetnici zatěžkávací zkoušce. Z italského pobřeží se vydal na ostrov Elba a dále kolem Korsiky. Jak říká, podzimní tyrhénské moře je trochu „jiná káva“, než letní rekreační plavby.

Cíl plavby, která se odehrála v termínu 2. – 12. října, byl Tomášovi od začátku jasný: zažít adrenalin z rozbouřeného moře. „Podzimní plavba kolem Korsiky je o poznání náročnější než letní obeplouvání. Nezřídka kolem ostrova vanou větry o rychlosti ke 40 uzlům, což je zhruba 80 kilometrů za hodinu. To už je hranice vichřice. Korsika je navíc specifická v tom, že nenabízí moc záchytných bodů v podobě přístavů,“ začíná povídání o dobrodružnější plavbě Tomáš. Jak posléze dodává, plavba pro něj byla výjimečná i v tom, že poprvé vyzkoušel svoji plachetnici v ostrém provozu. „Doteď jsem se plavil na charterových lodích. S vlastní plachetnicí, Delfií jménem Ocean journey, jsem už byl na Korsice a Sardinii v létě, ale to zde fouká o poznání méně a silný vítr je spíše vyjímkou. Tak to byla spíš klidnější plavba, protože s námi jely i děti. Ta pravá prověrka přišla až teď a dopadla na výbornou,“ říká Tomáš Kůdela.

REKLAMA

Plavba měla ale ještě jedno další specifikum. V posádce totiž byli jednak lidé, kteří se nikdy neplavili, ale zároveň se připojili i ti, kteří už nějaké zkušenosti měli. Tři z posádky dokonce u Tomáše složili praktickou část kapitánských zkoušek. „Posádka byla pětičlenná a skutečně různorodá. Poznali jsme se víceméně náhodou. Dopředu si ale členy posádky vybírám podle svého úsudku, zda náročnější plavbu vydrží, takže jsem věděl, že nenastane vážnější problém. Všichni dopředu věděli, že pojedeme třeba den, noc a den v kuse a budou se muset střídat při řízení lodi ve směnách,“ vysvětluje Kůdela. Do plánu plavby ale raději na začátek zahrnul přistání na ostrově Elba. Ne každý se totiž samozřejmě rychle aklimatizuje na delší pobyt na palubě. Na Elbě si posádka malinko odpočinula, přespala na kotvě a mohla následně ráno vyrazit vstříc korsickým břehům.

Chtělo by se říci, že na začátku plavby Tomášově plachetnici počasí přálo, vál totiž vítr o rychlosti asi do 20 uzlů ( 40 kilometrů v hodině). Výprava ale čekala od plavby adrenalin, takže počasí bylo spíš až příliš klidné. Ovšem i zmíněného napětí se pasažéři dočkali během třetího dne, kdy přišel silnější vítr. „Když jsme připlouvali večer ke korsické zátoce Saint Florent vál už vítr rychlostí v poryvech 42 uzlů (80 km za hodinu). Vlny se tady zvedaly až do výše tří metrů. V zátoce jsme pak zakotvili a přečkali noc. Byl jsem hodně zvědavý, jak nová kotva (Kobra2) vydrží takové poryvy. Nakonec jsem byl velmi rád, že jsem ji před plavbou vyměnil. Díky tomu jsem za noc překotvoval jen jednou, jinak nás kotva držela bezpečně na místě,“ popisuje Tomáš začátek plavby.

Výprava se dále vydala na západ a směřovala do přístavu Calvi. Tady ale další obeplouvání ostrova mírně zkomplikovala událost na palubě. „Každý plavbu snáší zkrátka jinak. Navíc to bylo opravdu náročnější v tom, že jsme fungovali ve směnách a moře bylo rozbouřenější. To jsou pak situace, kdy se projeví spousta věcí. Na palubě jsme měli člena, který má potíže se spánkem a při pohybech lodi zvláště na kotvě špatně spal. To jsem však v té době nevěděl. Po třech dnech už byl proto velmi unavený, ale přesto pořád nedokázal při houpání vln usnout. V přístavu u města Calvi už byl tak vyčerpaný, že chtěl úplně opustit plavbu a vrátit se domů suchou cestou. To by ale pro nás byl veliký problém, protože bych zbyl já a čtyři členové posádky. To by bylo na střídání, kdy byly směny kvůli bezpečnosti po dvojicích, málo. Podařilo se mi s ním problém probrat a nalézt řešení, že si na pevnině odpočine a sejdeme se v dalším přístavu, v Bonifaciu,“ říká k napjaté situaci Tomáš. Svízelnou situaci se tak nakonec povedlo zažehnat. Kromě plavby tyrhénským mořem prožila posádka během deseti dní i několik neopakovatelných výletů. Právě Bonifacio připravilo pasažérům příjemný výlet. Městečko je totiž schované v úzké zátoce. Kolem pobřeží se rozkládají bílé útesy. Nad městem se pak tyčí rozlehlá pevnost a poblíž je i maják, kam si posádka vyšlápla pěšky. Západní pobřeží Korsiky obecně je velmi lákavé a nabízí spoustu unikátních výhledů na strmé bílé útesy.

Na zpáteční cestě se pak „sedm statečných“ vydalo ještě na největší offshore etapu z Korsiky na ostrov Ischia, což představuje přeplutí 219 námořních mil bez zastávky. Na ostrově Ischia je pak přivítali proslulé historické termální lázně. Jak název napovídá, léčí se tady obtíže pohybového aparátu. Posádka si navíc vyzkoušela během cesty na Ischii jednu dnes už téměř raritu: určení polohy pomocí sextantu a tabulek. Touto historickou metodou se jim povedlo určit polohu s odchylkou asi 30 kilometrů. „Celkově plavba probíhala, myslím, velmi dobře. Moře se čtvrtý den začalo uklidňovat, takže i posádka se kompletně zaklimatizovala. Zároveň jsme ale zakusili i plavbu na rozbouřeném moři. Viděli jsme taky spoustu krásných míst. Za sebe jsem zároveň rád, že jsem loď vyzkoušel při náročnější plavbě. Úplně nejcennější je pro mě ale zpětná vazba, kterou jsem od pasažérů dostal. Jeden z nich třeba přijal za svůj takové moje motto, že moře léčí. Posádka se celkově postupně zklidnila, lidé se dokázali uvolnit a oddat se určité formě rozjímání. Moc mě vždycky těší, když vidím, jak se lidé postupně otevírají. Byl jsem i rád, že i přestože kapitán musí být někdy přísný, tak to pasažéři vnímali kladně,“ shrnuje zážitky Tomáš. Jak dodává, aktuálně už plánuje jarní přeplavbu z Říma do Athén a letní plavbu po řeckých ostrovech, která bude spíš klidnější se zastávkami na koupání: „Paluba je zatím otevřená a hlásit se může každý. Termíny zveřejním během listopadu. Pomalu se začíná i rýsovat výprava přes Atlantik. Vypadá to na druhou půli roku 2014. Začínám už i rozvažovat zastávky tak, aby se mohla v různých místech prostřídat posádka, protože ne každý má tolik volna, aby mohl absolvovat mnohatýdenní plavbu,“ uzavírá povídání Tomáš výčtem dalších plánů. Pro připojení k jednotlivým plavbám stačí sledovat vypsané termíny na jeho webových stránkách www.tomaskudela.cz.


ivysocina][/ivysocina]

REKLAMA